Corporate Anthropology
At se virksomheder som kulturer og at anskue dynamikkerne i disse kulturer på en dynamisk og kompleks måde. Det er meget moderne og i mine øjne meget godt.
Når jeg kommer til at tænke på dette nu, så hænger det sammen med at jeg læser om Blogging som Storytelling, som meningsdannelse og videndeling i virksomheder.
Hvis videndeling sker gennem en relativt uformel blogging-aktivitet på et intranet, samt i diskussionsgrupper, så vil det være overladt til computerne at skabe systematik og orden - kategorier med mere - ved at 'sifte' igennem al den information der genereres.
Jeg er en stor tilhænger af at lade mennesker være mennesker - og at lade være med at forsøge at ændre deres vaner over en nat.
Derfor tror jeg mere på at man stiller simple redskaber til rådighed - end jeg tror på at man installerer et komplekst system som brugerne skal bruge tid på at lære at benytte rigtigt. Jeg er overbevist om at KM succes'en bliver hæmmet af at systemerne er systemorienterede og ikke menneskeorienterede - selvom man ofte siger det modsatte.
KM, CRM osv KAN ikke være komplekst - hvis vi vil have andre end de virkelige eksperter med.
Derfor - KISS!
